Farewell, Master Burglar

 
Såg som sagt The Hobbit: Battle of the Five Armies igår. Alltså fan jävla kukhelvete. Vill bara lägga mig på golvet och gråta sönder och aldrig kliva upp. Så jävla fantastisk den var. Finns såklart massor att kritisera (speciellt Tauriel. alltså klarar inte av henne. förlåt.) men överlag var den så jävla bra. Jackson och gänget är verkligen magiska och för att inte tala om alla skådespelarna. Alltså orkar inte. Men ska hålla käft och inte spoila. (Dock diskuterar jag jättegärna både det bra och det dåliga om någon vill!)



Jennifer

Får man fråga vad du har emot Tauriel? :)

Jag har förstått att många inte gillar henne men aldrig fattat varför... mer än att hon inte är med i boken - men det är ju mycket annat dom har både lagt till och tagit bort. Jag tycker hon är astuff och Jackson hade väl med henne för att det annars knappt var med några kvinnor!? Och det är ju skitbra om filmindustrin tänker mer på jämställdhet!

Men det kanske bara är jag som är oinsatt i fandomen :P

Svar: Att Jackson & Co. lägger till och tar bort saker är fullkomligt nödvändigt, och rent generellt tycker jag att The Hobbit-trilogin är en fantastiskt adaption av Tolkiens verk! Men en karaktär som i väldigt låg grad är skapad av Tolkien och ändå får en så pass stor roll som Tauriel har, måste vara RIKTIGT BRA gjord och hon hade kunnat bli heeeelt fantastiskt... men hon är inte det, hon går emot canon alltför mycket (enligt mig)! Hon är kvinna... och är soldat... och befälhavare... och rebellisk... och rödhårig... och har en romantisk relation... till en dvärg. Förutom att bryta canon, förstör hennes romantiska relation till Kili (och Legolas) hela grejen med jämställdhetstanken - istället för att få vara den grymma kvinna som hon är och vi behöver, så definieras hon av sin sexualitet. Well fuck that.
nihilisten

2014-12-19 | 13:34:14

namn
spara?
e-post

blogg

har du lärt dig att stå vid ditt ord?